En energigivande inspirationskick & stiltänk...


Det är det att besöka Köpenhamn tycker jag!  Året runt skulle jag vilja säga.... alltså, så stor skillnad är det ju inte på Danskar och Svenskar men på ngt vis ÄR Danskarna mer färgstarka och har ett större sinne för design, smak och livsnjutning!  Det är helt ok att vara 70 + och ha turkosa slingor i håret, turkost nagellack, prickiga strumpor och kermitgrön kappa men i Falun skulle folk vända sig om...;)

...och våren var mer kännbar där, njöt av allt färgstarkt och vackert, snabbfotade bara med enkel kamera men här kommer lite bilder från helgens Köpenhamn och gult, orange, blått o grönt i många olika nyanser var kännbart återkommande, läckert! 





Minns inte när det var så mycket GULT i både kläder och inredning, kanske på 80-talet, då jag hade gula converse, vilket jag skulle kunna tänka mej igen, borde jag bo i Köpenhamn då;)

Kunde inte låta bli att uppmärksamma allt gult... Att säga vad man har för inredningstil förresten känns lite tja, .... kanske ngt man inte kan stå för hela livet...och jag har lärt mej att man aldrig ska säga aldrig... omväxling förnöjer, att ha en "stil" och en färg resten av livet känns trist... visst, man har sin grundstil, jag brukar säga att jag i grund och botten är en trasmattetjej som älskar punchverandor och vedspisar men det hindrar inte att påverkas av andra stilar o smakeroch många olika "stilar" går bra att kombinera...man dras med i modet vad gäller kläder, inredning och mat- vare sig man vill eller inte!

Däremot har jag alltid haft lite svårt för skinnsoffor, bokhyllor och glasbord och alltför sockersött, vare sig det gäller inredning eller kläder... dras helt klart mer till den rejäla stilen el den sk industriuella stilen än den forna sk Shabby chic stilen....jag gillar lite ruffare & bonnigare stil, men den sk brocante chic-stilen känns också som JAG. Gammalt och nött men med lite färg...Det är kul detta, med alla namn på alla olika stilar, man vill så gärna ha en egen stil men det är svårt att sätta ord på ngt som förändras=) om än bara detaljmässigt...


Glas i olika färger och just denna flaskmodell är omåttligt populärt...


Sammanfattaningsvis: tänk naturligt, tänk djuriskt, tänk plåtigt, tänk gult, orange, blått och grönt i alla nyanser....( personligen vill jag gärna tänka natur, svart, brunt, plåt, och detaljer i purpur och gammeldags grönt...) 

Även om jag föredrar plåtlampor i just plåtfärg eller svart så kan jag inte åta bli att ryckas med i den gula vågen...


Orange har jag inte släppt in i inredningen men däremot älskar jag den färgen på kläder och accessoarer sedan flera år tillbaka! Den färgen matchar mitt sinne, ha,ha..

Jag behåller mitt beige/svarta i rummet med lila detaljer. Har dock en klick gult i rummet, se inlägg nedan=).... och vitt/grått/svart i köket med blå, gröna el röda detaljer beroende på årstid...


Som sagt, GULT blir number one denna vår=) Rapporten från Copenhagen slut. Nästa gång blir det från Nordingården!

15 kommentarer:

No34 sa...

Vilka härliga bilder med glada färger, det behöver jag idag...
Kram Kate

G:a Affären sa...

Härliga Köpenhamn! Känner faktiskt släktskap med danskar då farmor bodde i Köpenhamn, ja de är lite mer "laid back" känns det som. Så roligt att du visar oss runt lite och spanar in trender, intressant för en lantis som tycker Kupolen är det största som finns!
Själv vet jag inte vad min stil heter men trasmattor känns både bekvämt och bekant.
Ha det gott Mari och njuuut,
/Cia

Designe sa...

Så härligt det låter och så mycket läckra bilder! Jasså gult har slagit igenom nu!? Minns när jag var på formex för nåt år sen, DÅ pratade man om gult men det blev inte så mkt då vad jag minns. Ser vårigt och härligt ut där i alla fall! :)

LantlivsAnette sa...

Jaa, det där med stilar det är kul...vilket fint inlägg..du visar och berättar om trend färger !! Gult..jaa och rosa det hade man mycket på 80 talet, minns att jag sydde gula byxor och ett gult linne med massor med knappar på framstycket..som ett livstycke..jaa, det kom jag ihåg nu..och gula plast knappar i öronen..
Vilken stil har jag då..jag är nog en Lantis, gillar det lantliga med inslag av bondromantik..Älskar gamla sekelskiftes hus med verandor och pardörrar..som Madicken huset och huset i serien Vita stenen..
Kraaam Anette

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

God Morgon!
Ja Köpenhamn är underbart..vi svenskar är nog rätt rädda för att sticka ut om man jämför oss med dom. men...det är ju aldrig för sent att ändra sig. ha det nu så gött!
Kram Gabriella

Hulda sa...

Så mye flott du har sett i København! Lekre saker!

Lyckans Smed sa...

Åh både Magnolia o gult i älskade Köbenhavn; vill dit!

Unknown sa...

These pictures are very beautiful: they make me think of spring. Greetings from italy

Johanna Stålros sa...

Shoppingen i Danmark är grym, så mycket inspirerande bilder du visar- blir så sugen nu;) Kram

Livet på Vestergård sa...

Åh nu är det ett tag sen jag sist var i Köpenhamn. Kunde bra tänka mig att strosa runt i ett vårlikt köpenhamn :) Kram Kicki

Ett ögonblick sa...

Tack, men jag hoppar nötterna och njuter av FÄRGERNA istället. Jag flyger på små moln och blir så lycklig när jag ser alla glada färger och nyanser...det gör gott i själen.
Kanske bor det en liten dansk i mig...vem vet???

Ha det gott!
//lisamaja

Helena, The Swenglish Home sa...

Kul med "trend"- och reserapport från Köpenhamn, Mari! Jag skulle gärna göra en liten Danmarksturné någon gång igen, men det tycks himla svårt att få till härifrån min ö... :-)

Jag känner nog också mer och mer att jag inte är så puttinuttig eller ryschipyschig i min stil, men ett pastellprickigt cykelsadelskydd, ja det skulle jag GÄRNA ha! Prickigt blir liksom så glatt i ett nafs!

Kramar till dig och vårkvittriga hälsningar från
Helena

Norregård sa...

Tack för att du tog oss med Mari!!

Vad vårigt & härligt, danskarna är något alldeles speciellt;)

Kram Malin

Vintage House sa...

så underbart och gult är verkligen inne i vår...
mysig kväll
kram sandra

Marieberg sa...

Tack för den vårinspirerande rapporten! :-)